Ο ΠΑΟ δεν φορεσε ΠΟΤΕ ΚΟΚΚΙΝΑ

Αντιγραφω απο το www.playsport.gr αναρτηση που ανεβηκε την κυριακη 16-10-2011.


Ηταν ενα θέμα που ήθελα να ανεβάσω και εγω, αλλα σαφώς εχει αλλη αξιοπιστία αν παρουσιάζεται σε ενα ουδέτερο (ελπιζω) σαιτ, απο οτι σε ενα οπαδικό μπλογκ.
Απαντάει σε ένα ζήτημα που έχει παρερμηνευτεί εδώ και χρόνια.



Ποτέ στην ιστορία της, η πρώτη ομάδα του Παναθηναϊκού δε φόρεσε κόκκινο χρώμα. Τη δε πράσινη φανέλα φόρεσε για πρώτη φορά το 1909 και όχι το 1918, όπως λανθασμένα έχει γραφτεί κατά καιρούς.

Το PLAYSPORT.GR εξασφάλισε ένα αποκλειστικό-ντοκουμέντο για τους φιλάθλους του "τριφυλλιού", σε συνεργασία με την "ΑΣΠΙΔΑ-1908", έναν ανεξάρτητο σύλλογο που "θα προστατεύει τον Παναθηναϊκό Αθλητικό Όμιλο και την Ιστορία του" και λύνεται μια μεγάλη παρεξήγηση, μια ιστορική ανακρίβεια αποκαθίσταται οριστικά!
Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή, με στοιχεία και αποδείξεις:
Πολλές φορές, σε διάφορους τομείς της κοινωνίας δημιουργείται μία φήμη, η οποία αναπαράγεται στις επόμενες γενιές, χωρίς να ελεγχθεί η αξιοπιστία της. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, αρκετά χρόνια αργότερα, να έχει καταγραφεί πλέον ως ιστορικό γεγονός.
Σχετικά με τα ανωτέρω, στις 14 Οκτωβρίου 2011, διαβάσαμε σε διάφορες γνωστές αθλητικές ιστοσελίδες αφιερώματα για τις φανέλες του Τριφυλλιού από την ίδρυσή του το 1908, έως σήμερα. Διαβάσαμε συγκεκριμένα πως ο Παναθηναϊκός είχε ως πρώτη του εμφάνιση την κόκκινη και πως κάποιος ταύρος, ερεθισμένος από το κόκκινο, κυνήγησε τους ποδοσφαιριστές σε μία προπόνησή τους στο γήπεδο της οδού Πατησίων, με συνέπεια ο σύλλογος να αλλάξει αμέσως τα χρώματα του.
Χωρίς να θέλουμε να αντιπαρατεθούμε με τα Μέσα που δημοσίευσαν το εν λόγω άρθρο, θα παρουσιάσουμε τις ενστάσεις μας για το θέμα αυτό.


Μύθοι και Πραγματικότητα
Αρχικά ας δεχτούμε πως η εκδοχή αυτή είναι πραγματική.
Αυτό σημαίνει πως ο Παναθηναϊκός (τότε Ποδοσφαιρικός Όμιλος «Αθήναι» ή Ποδοσφαιρικός Όμιλος Αθηνών όπως έγινε ευρέως γνωστός) φόρεσε εμφάνιση με τα χρώματα που χρησιμοποιεί ο «αιώνιος» αντίπαλος του αρκετά χρόνια νωρίτερα, για την ακρίβεια δεκαεπτά χρόνια πριν ιδρυθεί ο Ολυμπιακός. Ούτε τα έκλεψε λοιπόν, ούτε χρειάζεται να λογοδοτήσει για την επιλογή των ανθρώπων του να επιλέξουν το κόκκινο ως χρώμα του συλλόγου τους.
Εδώ θα θέλαμε να σταθούμε σε μία τεράστια αντίφαση. Μερίδα φίλων του μεγάλου μας αντιπάλου ισχυρίζεται δύο αυτοαναιρούμενα γεγονότα σε σχέση με την ιστορία του Παναθηναϊκού:
α) θέλουν την πρώτη φανέλα του Παναθηναϊκού να είναι χρώματος κόκκινου, και
β) το έτος ίδρυσης του συλλόγου να είναι το 1925, δηλαδή όταν επίσημα μετονομάστηκε σε Παναθηναϊκό Αθλητικό Όμιλο. (Κι αυτό είναι ιστορικό λάθος, ο Παναθηναϊκός πήρε τη σημερινή του ονομασία οριστικά το 1922 και όχι το 1924 ή το 1925). Τότε βέβαια η φανέλα ήταν πράσινη.
Καταλαβαίνει κανείς, εύλογα, πως και τα δύο δε γίνεται να ισχύουν. Ας διαλέξουν ποιο από τα δύο θέλουν να ισχύει, μέχρι τουλάχιστον να καταρρίψουμε με στοιχεία που κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει και τους δύο ισχυρισμούς.
Σε όσους δε, ισχυρίζονται πως ο Παναθηναϊκός χρησιμοποίησε φανέλα χρώματος ροζ τους προκαλούμε να δημοσιεύσουν το απόσπασμα ή τη φωτογραφία που το αποδεικνύει. Ορθό θα ήταν πριν αναφερθεί το οτιδήποτε να μπορεί να αποδειχθεί. Ούτως ή άλλως τα όσα παραπέμπουμε εμείς προέρχονται σε συντριπτικό ποσοστό από ενδελεχή έρευνα σε όλες τις βιβλιοθήκες της Αθήνας και σε σπάνια αρχεία.


Σημείωση:
Ο Ολυμπιακός, το 1925 όταν και ιδρύθηκε, στην ουσία αντέγραψε την εμφάνιση του από το κολλέγιο του Κέιμπριτζ (ένα από τα πολλά κολλέγια που συνδέονται με το Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ) στο οποίο σπούδαζε ένας εκ των αφών Ανδριανόπουλων, ο Γιάννης (ερυθρόλευκη ριγωτή φανέλα)...
Μέχρι πρότινος υπήρχε η εντύπωση πως οι Πειραιώτες δανείστηκαν τα χρώματά τους από την Άρσεναλ, μέχρι που ο μοναδικός εν ζωή και μικρότερος από όλους σε ηλικία, Λεωνίδας έκανε την αποκάλυψη πως ο αδερφός του Γιάννης είχε δει τα χρώματα στο κολλέγιο που σπούδαζε και του άρεσαν...
Κι ας δούμε τώρα τι πραγματικά συμβαίνει.
Η πρώτη εμφάνιση του Παναθηναϊκού δεν ήταν η κόκκινη, αλλά η λευκή φανέλα με το μαύρο παντελονάκι. Αν την παραλληλίζαμε με κάποια σημερινή εμφάνιση αυτή θα ήταν της Βαλένθια...
Κόκκινη φανέλα με λευκό παντελονάκι υπήρξε, ωστόσο τη φορούσε η β΄ ομάδα του συλλόγου και ουδέποτε η α' ομάδα!
Τα χρόνια εκείνα συνηθιζόταν οι ποδοσφαιρικοί σύλλογοι να διατηρούν και β΄ ομάδες (ή αλλιώς αναπληρωματικές) και ενίοτε και γ΄ ομάδες.


Τι γυρεύουν οι ταύροι στην οδό Πατησίων; Βλέπουν χρώματα οι ταύροι;
Το ότι επιτέθηκε κάποιος ταύρος στους ποδοσφαιριστές της ομάδας την εποχή εκείνη κρίνεται ως ανυπόστατο και κωμικό.
Ακόμα και στην Αθήνα του 1910 δεν κυκλοφορούσαν στους δρόμους ελεύθεροι ταύροι, οι οποίοι έτσι κι αλλιώς δεν έχουν έγχρωμη όραση και δεν μπορούν να ξεχωρίσουν το κόκκινο, ούτε τους ερεθίζει φυσικά το χρώμα αυτό. Η αιτία για τη χρησιμοποίηση του κόκκινου πανιού έγκειται στο να «χάνεται» το σκληρό θέαμα του αίματος στον θεατή. Σύμφωνα με πειράματα που έκαναν φοιτητές της ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου της Ουάσινγκτον, ο ταύρος είτε αντικρίζει ένα κόκκινο πανί, είτε κίτρινο, μπλε ή πράσινο, στα δικά του μάτια είναι ένα γκρι πανί.


Τι γράφει ο Τύπος της εποχής
Εφημερίδα Ακρόπολις,12 Μαίου 1908:
«Τα εγκαίνια του Ποδοσφαιρικού Συλλόγου - Χθες περί ώραν 5.30 εγένοντο τα εγκαίνια του αρτισυστάτου ποδοσφαιρικού συλλόγου εις το παρά την οδόν Πατησίων ασκητήριον του(...).
Τα εγκαίνια εγένοντο με ένα παιχνίδι ποδοσφαιρίσεως, εις το οποίον το πρώτο κτύπημα της σφαίρας έδωκεν ο γραμματεύς της Ολυμπιακής Επιτροπής κ. Λάμπρος.
Οι παίκται,οι οποίοι ήσαν εκ των μελών του αρτισυστάτου συλλόγου, εφόρουν οι μεν της μιας ομάδος λευκά. οι δε της άλλης κόκκινα.Η ομάς των λευκών αποτελείτο από τους Κ.Τσικλητήραν, Δ.Παππάν, Σ.Χατζηζαφειρίου, Κ.Γουλιμήν, Δ.Βλαχόπουλον, Κ.Κάμπελ, Σ.Ρολάνδον, Γ.Καλαφάτη, Μαυριδόπουλον και Καινάρον...».
Είναι σαφές από τα ονόματα των παικτών πως η «ομάς των λευκών» (η οποία κέρδισε με 7-0 στον αγώνα - προπόνηση) είναι η α' ομάδα του συλλόγου και πως αυτό είναι αποδεδειγμένα το πρώτο χρώμα που φόρεσε ο Παναθηναϊκός στην 103χρονη ιστορία του.
Την ίδια μέρα η εφημερίδα «Εμπρός» θα έχει κι αυτή στήλη από την πρώτη παρουσία του Ποδοσφαιρικού Ομίλου «Αθήναι» αναφέροντας με περισσότερη σαφήνεια:
«Δύο ομάδες εκ μελών του συλλόγου ησκήθησαν αρκετά επιτυχώς εις την ποδοσφαίρισην. Οι συμμετάσχοντες της ασκήσεως ταύτης έφερον οι μεν λευκά πανταλόνια και ερυθράς φανέλας, οι δε μέλανα πανταλόνια και λευκάς φανέλας, ήσαν δε οι εξής: Καινάρος, Κάμπελ, Καλαφάτης Γ. ,Λοράνδος, Μαυριδόπουλος, Γουλιμής, Βλαχόπουλος, Χαντζιζαφειρίου, Παππάς και Τσικλητήρας της πρώτης ομάδος...»


Γιατί λευκά-μαύρα και κόκκινα-λευκά;
Αυτό είναι εύλογη απορία...Το «γιατί» δεν αναφέρεται πουθενά. Το πιθανότερο πάντως είναι πως τα χρώματα αυτά επιλέχτηκαν χωρίς να κρύβουν κάποιο συμβολισμό, καθώς τότε οι επιλογές χρωμάτων ήταν πολύ περιορισμένες (οι εταιρίες ένδυσης θα έρθουν πολύ αργότερα, τουλάχιστον στην Ελλάδα). Μάλλον απλά για να ξεχωρίζουν οι δύο ομάδες μεταξύ τους και να μην μπερδεύονται οι ποδοσφαιριστές επιλέχτηκαν αυτοί οι συνδυασμοί.
Οι περισσότεροι ποδοσφαιριστές του ΠΟΑ, οι οποίοι υπήρξαν πρώην αθλητές στίβου του Πανελληνίου και του Εθνικού, φορούσαν σχεδόν κατ' αποκλειστικότητα λευκές φανέλες όταν αγωνίζονταν. Ίσως λοιπόν για αυτόν το λόγο να προτιμήθηκε το λευκό. Τα παντελονάκια ήταν τα μεν άσπρα και τα δε μαύρα απλά γιατί μέχρι τη δεκαετία του 1930 δεν υπήρχαν άλλα χρώματα σε αυτά εκτός από λευκό, μαύρο και βαθύ μπλε.
Η β΄ ομάδα χρησιμοποίησε το κόκκινο χρώμα και σε άλλα παιχνίδια με αντίστοιχες β΄ ομάδες άλλων συλλόγων, όπως αυτή του Διαγόρα Αθηνών.
Στις 21 Μαΐου 1908 η β΄ ομάδα του ΠΟΑ αντιμετώπισε το Διαγόρα και έχασε με 1-0. Ο Διαγόρας, που ήταν αποκλειστικά σύλλογος επιπέδου β' ομάδων και που είχε ιδρυθεί ένα χρόνο πριν, φορούσε γαλανόλευκες φανέλες και μαύρα παντελονάκια, οπότε η β΄ ομάδα του ΠΟΑ αναγκαστικά έπρεπε να επιλέξει κάποιο χρώμα που να ξεχώριζε από τον αντίπαλο του. Οι επιλογές είπαμε, ήταν περιορισμένες, και έτσι επιλέχτηκε το κόκκινο.
Βάσει αδιάσειστων στοιχείων αποδεικνύεται λοιπόν ότι το κόκκινο ο Παναθηναϊκός το χρησιμοποίησε μόνο για τα «δεύτερα»...

«Πράσινος» από το 1909!
Από τον επόμενο χρόνο, το 1909 δηλαδή (και όχι το 1918 που ισχυρίζονται πολλοί) ο Παναθηναϊκός θα αγωνίζεται πλέον αποκλειστικά με πράσινα και λευκά.
Για του λόγου το αληθές:
Αθλητικά Χρονικά, 20 Μαίου 1932: «Δεκέμβριος 1909...Όλα καλά , αλλά με τι κάλτσες, φανέλλες και παπούτσια θα επροπονούντο;
Εδώ πάλι έχει λόγο το χαρτζιλίκι των παικτών ως και αι ''μηνιαίαι αυτών συνδρομαί'' αίτινες είχον ορισθεί εις δραχμές δύο. Δια των χρημάτων αυτών ηγοράσθη μπάλα και αι φανέλλες, αι οποίαι απεφασίσθη όπως έχουν ΠΡΑΣΙΝΟ χρώμα και παντελονάκι το οποίον ήταν ΛΕΥΚΟΝ.
Με τις φανέλλες αυτές έπαιζαν μέχρι το 1919!»
Όσον αφορά τα παντελονάκια αυτά έγιναν οριστικά λευκά το 1919, όταν τα έφερε από το Παρίσι ο ιδρυτής του Παναθηναϊκού, Γ. Καλαφάτης, ο οποίος συμμετείχε με την Εθνική ομάδα στους Πανσυμμαχικούς Αγώνες. Μέχρι τότε, σε πολλές φωτογραφίες ο Παναθηναϊκός εμφανίζεται και με τα μαύρα παντελονάκια, τα ίδια που φορούσε και στα πρώτα του βήματα. Η κύρια εμφάνιση, λοιπόν, του Παναθηναϊκού από τον Οκτώβριο του 1910 (όταν αγοράστηκαν οι πρώτες φανέλες), έως τον Ιούνιο του 1919 (όταν επέστρεψε ο Καλαφάτης από το Παρίσι με τις νέες πράσινες φανέλες και τα λευκά παντελονάκια) είναι η πράσινη φανέλα με λευκά ή μαύρα παντελονάκια.
Στην ιστορική πράσινη φανέλα με το λευκό τριφύλλι στο μέρος της καρδιάς θα προστεθεί το 2011, ως χορηγός, γνωστή εταιρία τυχερών παιχνιδιών. Αν κρίνουμε από τις αντιδράσεις του κόσμου μέχρι στιγμής, η επιλογή του συγκεκριμένου χορηγού, του οποίου το σχέδιο μέσα στην πολυχρωμία του διαθέτει και κόκκινο χρώμα, είναι εντελώς ατυχής και δε συνάδει με τη φιλοσοφία του συλλόγου από την οποία πολλοί δυστυχώς έχουν παρεκκλίνει.


Κλείνοντας να σας συστηθούμε. Είμαστε η ΑΣΠΙΔΑ-1908.
Ένας ανεξάρτητος σύλλογος που θα προστατεύει τον Παναθηναϊκό Αθλητικό Όμιλο και την Ιστορία του. Μοναδικό όπλο της ΑΣΠΙΔΑΣ-1908 είναι αδιαμφισβήτητα ιστορικά στοιχεία, καταγεγραμμένα γεγονότα και όχι φήμες ή πληροφορίες αμφιβόλου ποιότητας.
Η προστασία του μεγαλύτερου αθλητικού συλλόγου της χώρας, ακόμα και από τους «εντός των τειχών» εχθρούς, κρίνεται πλέον ως ΕΠΙΒΕΒΛΗΜΕΝΗ.
Θα τα λέμε συχνά από δω και στο εξής και θα παρουσιάσουμε, εν καιρώ, αδιάσειστα ντοκουμέντα και γεγονότα που οι Παναθηναϊκοί είτε δε γνωρίζουν, είτε δεν ενημερώθηκαν όπως θα έπρεπε.
Με τον τρόπο αυτό ευελπιστούμε να βοηθήσουμε στην αποκατάσταση της πραγματικής ιστορίας του συλλόγου και στην ενημέρωση των φίλων του Παναθηναϊκού, αλλά και στη διόρθωση των όποιων ανακριβειών αναπαράγονται κατά καιρούς, ηθελημένα ή μη.
ΥΓ. Δεσμευόμαστε -εντός των επόμενων ημερών- να επανέλθουμε με ένα ακόμα σημαντικό ιστορικό θέμα.
Την ημερομηνία ίδρυσης του Παναθηναϊκού και την ονοματοδοσία»





εγώ θα προσθέσω μόνο τον ταύρο..
Ακούς εκεί ταύρος ελεύθερος στην αθήνα το 1910..
Τέξας ειμαστε???



Σχόλια

  1. ΣΚΑΣΜΟΣ! http://www.redsagainsthemachine.gr/articles/121207/kokkini-i-proti-fanela-toy-poa

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. τις ιδιες πηγες εχουμε..απλα αδυνατεις να καταλαβεις οτι η β ομαδα του παναθηναικου φορεσε τα κοκκινα και οχι η πρωτη.Ο διαγορας δεν αναφερεται σε καποιο πρωταθλημα αθηνων α κατηγοριας εκτος αν πιστευεις οτι ηταν ο διαγορας ροδου (λογικο για γαυρο). Επισης ταυροι ουδεποτε εβοσκαν ελευθεροι στην αθηνα και αλωνιζαν σε περιοχη που τοτε ειχε μεχρι και τραμ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Παιδιά έχετε δει το σήμα του ΠΟΑ; Ρίξτε αν θέλετε μια ματιά στη Βικιπαίδεια. Είναι καθαρά κόκκινο. Ενώ το σήμα του ΠΠΟ με τον ποδοσφαιριστή είναι πράσινο. Γιατί μας πειράζει τόσο πολύ να παραδεχτούμε ότι τα χρώματα του ΠΟΑ ήταν το κόκκινο και το λευκό; Το σήμα του ΠΟΑ ήταν κόκκινο, άρα το πιο πιθανό είναι η ομάδα να έπαιζε με κόκκινες φανέλες. Πάντως και στην ασπρόμαυρη φωτογραφία της ομάδας του 1908 η φανέλα είναι σκούρη και όχι λευκή. Το πιο πιθανό είναι να ήταν κόκκινη, όπως ακριβώς και το σήμα της ομάδας. Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει να μας πειράζει αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Δημοσίευση σχολίου