Αν λεγόταν ... Mladen Pelistric

Συγγνώμη? Ποιά συγγνώμη?

11 Απριλίου. Και πως να την ξεχάσεις αυτή την μέρα? Ακόμα χαραγμένα τα λόγια του εκφωνητή
«Πρέπει να γίνει το σουτ ... χάνεται ο ελεγχος ... κόβει εντυπωσιακά ο Βράνκοβιτς ... ο Παναθηναϊκός ειναι Πρωταθλητής Ευρώπης». Ακόμα και τώρα, ανατριχίλα. Σαν να βλέπω για πρώτη φορά την σκηνή αυτή. Το γλίστρημα του Παναγιώτη, τον αγώνα δρόμου μετ εμποδίων του Στόγιαν, το κόψιμο της μπάλας, το πάγωμα του χρόνου, το καρφωμένο βλέμμα στην τηλεόραση μέχρι να λήξει ο αγώνας. Δευτερόλεπτα που έμοιαζαν αιώνας.



Ήταν η αρχή του χρυσού αιώνα, της μεγαλύτερης ελληνικής ομάδας στον ευρωπαϊκό αθλητισμό.
Αλλες πέντε (5) φορές, σύνολο εξι (6) με αυτή την βραδιά, η κορυφή της Ευρώπης βάφτηκε καταπράσινη. Μία βραδιά που όποιον Παναθηναικό και αν ρωτήσεις, θυμάται με κάθε λεπτομέρεια που ήταν και τι έκανε. Ακόμα και σε αυτή την βραδιά καποιοι βρήκαν ... ψεγάδια!!

Προπαγάνδα: Ο Παναθηναϊκός στον τελικό του 1996 στο Παρίσι, κατέκτησε το κύπελλο με αντικανονικό κόψιμο του Βράνκοβιτς. Η FIBA έστειλε επιστολή συγνώμης στην Μπαρτσελόνα, παραδεχόμενη το λάθος της.


                                                (Πηγή:  Το Φως 11-5-1996)

Απάντηση: Ο τελικός του Κυπέλλου Πρωταθλητριών στο Μπάσκετ το 1996, κρίνεται σε μία σχεδόν φάση. Στην τελευταία επίθεση του Παναθηναικού που ξεκινάει 36,3 δευτερόλεπτα πριν την λήξη (με το σκορ 67-66 υπερ του τριφυλλιού). Αν ευστοχήσει ο Παναθηναϊκός, σχεδόν «κλειδώνει» τον αγώνα, ενώ μένουν 6 δεύτερα στην Μπαρτσελόνα γιά επίθεση όπως ενημερώνει και ο εκφωνητής της συνάντησης. Ο Γιαννάκης όμως θα χάσει την μπάλα (υπάρχει υποψία φάουλ αλλά δυστυχώς δεν υπάρχουν αρκετά ριπλέϊ όπως γίνεται πλέον με διαφορετικές κάμερες να καλύπτουν τον αγώνα).

Η μπάλα θα κυλήσει βασανιστικά προς την ρακέτα του Παναθηναϊκού, όπου θα γίνει κάτοχος ο Μοντέρο της Μπαρτσελόνα και θα δεχτεί το κόψιμο του Βράνκοβιτς. Ο αγώνας θα τελειώσε με το ήδη υπάρχον σκορ 67-66 και τον Παναθηναϊκό για πρώτη φορά στη ιστορία του Πρωταθλητή Ευρώπης.

Βάσει των κανονισμών θα έπρεπε να σταματήσει ο χρόνος στο 6,3 (πέρας χρόνου επιθεσης Παναθηναικου) η στα 4,9 (που κολλησε το χρονομετρο) και η μπάλα να δωθεί στην Μπαρτσελόνα για εκδήλωση οργανωμένης επίθεσης με τον προαναφερθέντα χρόνο. Οτιδήποτε άλλο συνέβη, είναι στην ουσία ως μη γενόμενο.

Ακόμα και τώρα εντύπωση προκαλεί η «στρατηγική» στην άμυνα της Μπαρτσελόνα στην τελευταία φάση, καθώς δεν επιλέγει να κάνει  φάουλ στον Παναθηναϊκό, ρισκάροντας με την ευστοχία του είτε απο καλάθι σε προσπάθεια, είτε από την γραμμή των βολών. Αφήνει τον Παναθηναικό να εκδηλώσει μέχρι το τέλος την επίθεση του, ρισκάροντας να δεχτεί καλάθι και να έχει ελάχιστο χρόνο αντίδρασης. Η να κερδίσει την μπάλα μετά απο άστοχο σουτ, πάλι με ελάχιστο χρόνο επίθεσης. 

Στην τελευταία επίθεση του Παναθηναϊκού και μέχρι την λήξη του αγώνα συνέβησαν τα κάτωθι.

1) Πεντακάθαρο φάουλ στον ΝΤΟΜΙΝΙΚ στο 37,5 πριν την λήξη ΔΕΝ σφυρίζεται. Φαίνεται καθαρά οτι τον χτυπάει με τον αγκώνα ο Γκόντφρεντ. Το «λευκό» χέρι ξεχωρίζει στον ... λαιμό του Ντομινίκ. Έτσι αστοχεί ο Ντομινίκ και χάνει το ριμπάουντ, που καταλήγει στον Στόγιαν, με 36,3 να απομένουν για την λήξη του αγώνα. Άρα γνωρίζουμε πότε έπρεπε να λήξει η νέα πράσινη επίθεση.


2)       Πιθανό φάουλ στον Παναγιώτη Γιαννάκη. Δεν υπάρχει διαφωτιστικό ριπλέϊ, αλλά φαίνεται επαφή στο δεξί πόδι του Γιαννάκη (το χρώμα των παπουτσιών που εφάπτονται μας λύνει τα χερια καθως ο Γιαννάκης φοράει μαύρο χρώμα, ενώ φαίνεται ξεκάθαρα ένα λευκό που τον εμποδίζει κάθετα στην κίνηση του) που προκαλεί την πτώση του και απώλεια κατοχής της μπάλας από τον Παναθηναϊκό. Απομένουν 2-3 δευτερόλεπτα για να γίνει το σουτ στην λήξη της επίθεσης και μένουν άλλα 6 δεύτερα για να εκδηλώσει επίθεση η Μπαρτσελόνα μέχρι την λήξη του τελικού. Αν οι διαιτητές ήθελαν να ευνοήσουν τον Παναθηναϊκό, θα έδιναν φάουλ σε αυτήν την φάση και στην ουσία θα τελείωναν τον αγώνα


                                        https://www.youtube.com/watch?v=IlAbpExWN6k

  3)        Βήματα του Μοντέρο. Ο Μοντέρο γίνεται κάτοχος της μπάλας βρισκόμενος στην ρακέτα του Παναθηναϊκού. Όταν αποκτά κατοχή της μπάλας, έχει σταθερό το δεξί  πόδι και μετακινεί το αριστερό. Εν συνεχεία μετακινεί το δεξί ξανά χωρίς να αφήσει, ή να «σκάσει» την μπάλα στο έδαφος. Η θέση του σώματος του φαίνεται και απο την γωνία της φωτογραφίας, καθως είναι διαφορετική η αρχική θέση του σώματος του από την τελική.





Η αρχική θέση του Μοντέρο καθώς και η τελική, είναι αδύνατον να συνδεθούν μεταξύ τους αν δεν υπάρχει παράβαση βημάτων, εφόσον ο Μοντέρο ΔΕΝ έσκασε την μπάλα για να έχει δικάιωμα να μετακινηθεί. Ο Μοντέρο γίνεται κάτοχος της μπάλας σε αυτή την θέση με αυτή την γωνία σώματος. Το δεξί πόδι σχεδόν εφάπτεται της πλάγιας γραμμής της ρακέτας. Και αφήνει την μπάλα σχεδόν κάτω από το καλάθι με διαφορετική κλίση σώματος!!!!




https://www.youtube.com/watch?v=IlAbpExWN6k

4)         «Πάγωμα» του χρονομέτρου στο ρολόι της αναμέτρησης και στον τηλεοπτικό χρόνο. Η Μπαρτσελόνα δημιούργησε την επίμαχη φάση έχοντας επιπλέον χρόνο απο τον κανονικό. Στην πραγματικότητα θα έπρεπε να έχει  σταματήσει το παιχνίδι την στιγμή που τελειώνει η επίθεση του Παναθηναϊκού και να δωθεί η μπάλα στην Μπαρτσελόνα για οργανωμένη επίθεση 4,9 δευτερολέπτων. ΄Οτι συνέβη στον χρόνο που μεσολάβησε απο το «παγωμένο» χρονόμετρο μέχρι την λήξη του αγώνα κανονικά είναι ως μή γενόμενο.


Δεν ξεχναμε ότι ο Βρανκοβιτς εγινε κάτοχος της μπάλας στα 36,3 δεύτερα και ο Παναθηναικός απέκτησε 30 νέα δευτερόλεπτα επίθεσης. Άρα στα 6,3 δεύτερα έχει εκπνεύσει ο χρόνος επίθεσης του Παναθηναικού.


Η Μπαρτσελόνα ΕΥΝΟΕΙΤΑΙ και στην ροή του χρόνου καθώς ΠΡΙΝ παγώσει στα 4,9 δευτερόλεπτα το χρονόμετρο, η καταμέτρηση της δίνει κάποια δέκατα επιπλέον. Όπως φαίνεται στα καρέ των φωτογραφιών ο χρόνος απο το 5,0 δεν πηγαίνει στο 4,9 αλλά στο 5,9 στο 5,8, στο 5,7 και μετά στο 4,9. Έτσι η Μπαρτσελόνα κερδίζει 3 δέκατα επιπλεόν χρόνου.

                                 


(Πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=IlAbpExWN6k)

5)          Ο χρόνος συνεχίζει να είναι «παγωμένος» στα 4,9 δευτερόλεπτα για αρκετά ακόμα δευτερόλεπτα. Η Μπαρτσελόνα όχι μόνο εκδηλώνει επίθεση με το σουτ του Μοντέρο και το κόψιμο του Βράνκοβιτς, αλλά κερδίζει επιθετικό ριμπάουντ και εκδηλώνει εκ νέου επίθεση στον ίδιο χρόνο. Στην πραγματικότητα το ρολόι κατέγραψε 4,9 δευτερόλεπτα, ενώ παίχτηκαν 13!!!


(Πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=IlAbpExWN6k)

Μάλιστα η Μπαρτσελόνα θα ξανακερδίσει 1 δέκατο επιπλέον, καθώς το ρολόι απο το 4,9 θα πάει στο 5,8 και αμέσως μετά στο 4,8 για να καταλήξει τελικά στην λήξη του αγώνα. Μέχρι στιγμής απο όλες αυτές τι φάσεις η μόνη ευνοημένη ομάδα είναι η Μπαρτσελόνα.


 (Πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=IlAbpExWN6k)

6)   Το κόψιμο του Βράνκοβιτς είναι αντικανονικό, καθώς η μπάλα έχει χτυπήσει στο ταμπλό. Μέχρι το 1996 ο κανονισμός επέτρεπε το κόψιμο μετά το χτύπημα της μπάλας στο ταμπλό, αρκεί η μπάλα να είχε ανοδική πορεία. Τροποποιήθηκε λίγους μήνες πριν την τελική φάση.

6+1) Στον Βράνκοβιτς την στιγμή του άλματος γίνεται φάουλ, καθώς ο Φερνάντεζ «κλειδώνει» και κρατάει το δεξί  χέρι του Βράνκοβιτς με αποτέλεσμα ο Κροάτης γίγαντας να χάσει την ισοροπία του, αφού πηδάει με λάθος κλίση και όχι κατακόρυφα.

 

(Πηγή:  Το Φως 13-4-1996)  (Πηγή: Αθλητική Ηχώ 13-4-1996)

Αποτέλεσμα αυτού να υποστεί ρήξη έσω πλαγίου συνδέσμου. Στην περίπτωση που μέτραγε το καλάθι ο Παναθηναϊκός θα είχε επίθεση 4,9 δευτερολέπτων.


Η περίφημη «συγνώμη» της FIBA στις 11-5-1996 προς την Μπαρτσελόνα και η υποτιθέμενη επιστολή με το κείμενο αυτής, διαψεύστηκαν λίγες ημέρες αργότερα, όχι απρόσωπα απο την FIBA όπως φαίνεται εδώ,  ΑΛΛΑ ΕΠΩΝΥΜΑ από τον  Γενικό Γραμματέα της.


(Πηγή:  Το Φως 11-5-1996)

Στις 29-6-1996 στο Μόναχο, στην κλήρωση της επόμενης Ευρωλίγκας (1996-97), ο Γενικός Γραμματέας της FIBA Μπόρισλαβ Στάνκοβιτς θα πει τα εξής:

«O αδικημένος στο Παρίσι, ήταν ο Παναθηναϊκός»




(Πηγή:  Αθλητική Ηχώ 30-6-1996)



Συμπέρασμα:  Το φαουλ στον Ντομινικ θα το εδινε και ο Μπερτομεου!!! όπως και τα βήματα του Μοντέρο. To ρολόι «κόλλησε» στα 4,9 δευτερόλεπτα, καθιστόντας οτι συνέβη από εκεί και έπειτα ως μη γενόμενο. Βάσει κανονισμών η μπάλα έπρεπε να δωθεί στην Μπαρτσελόνα με 6,3  δευτερόλεπτα όταν και εξέπνευσε η επίθεση του Παναθηναϊκού. Εφοσον δεν δοθηκε στα 6,3 δευτερόλεπτα τοτε έπρεπε να δοθεί στα 4,9 από τα πλάγια. Με μιά πιό λεπτομερή ανάλυση παρατηρούμε οτι θα μπορούσαν να έχουν καταλογιστεί :

α) Φάουλ υπέρ του Ντομινίκ Ουίλκινς
β) Φάουλ υπέρ του Παναγιώτη Γιαννάκη
γ) Λήξη χρόνου επίθεσης Παναθηναικού (6,3 δευτερα) και επίθεση από το κέντρο για την Μπαρτσελόνα διάρκειας 6,3 δευτερολέπτων απέναντι σε οργανωμένη άμυνα
δ) Βήματα στον Μοντέρο
ε) Φάουλ στον Φερνάντεζ επί του Βράκοβιτς
στ) Αντικανονικό κόψιμο στον Βράνκοβιτς

Όσο για την ΣΙΓΟΥΡΙΑ οτι λόγω κακής διαιτησίας, η FIBA  θα τιμωρούσε τους διαιτητές Ντοριζόν και Βιρόβνικ αφήνωντας τους εκτός κάθε μεγάλης επόμενης διοργάνωσης, εμείς θα παραθέσουμε τους διαιτητές του Φάιναλ 4 του 1999, 2001, 2003 αλλά και της τελικής φάσης των Ευρωμπάσκετ 1997 και 1999. Τα συμπεράσματα δικά σας.


(Πηγή: To Φως 13-4-1996)

Η FIBA απο την επόμενη χρονιά «τιμωρεί» τον Βιρόβνικ ορίζοντας τον ως διαιτητή του μικρού τελικού του Ευρωμπάσκετ 1997.




(Πηγή: http://www.fibaeurope.com/compID_qMRZdYCZI6EoANOrUf9le2.season_ 1997.roundID_2266.gameID_1502-3-A-1.html)


Στο Φάϊναλ 4 του 1999 διαιτητής ημιτελικού και μικρού τελικού ξανά ο Βιρόβνικ.


 (Πηγή: http://en.wikipedia.org/wiki/1999_FIBA_Euroleague_Final_Four)

Σειρά στην «τιμωρία» πάιρνει ο Ντοριζόν, που ορίζεται ως ένας εκ των διαιτητών του τελικού του Ευρωμπάσκετ 1999.


(Πηγη : http://www.fiba.com/pages/eng/fa/game/p/gid/A/grid/4/rid/ 1783/sid/2267/_/ 1999_European_Championship_for_Men/statistic.html

Ακολουθεί το Φάϊναλ 4 του 2001 (Διαιτητής τελικού ο Ντοριζόν)


(Πηγή: http://www.fibaeurope.com/compID_,Uz02qBnJiADOq5VntEf53.season_ 2001.roundID_2581.gameID_203-F4-A-1.html)

Ευρωμπάσκετ 2001 (Διαιτητής ημιτελικού ο Ντοριζόν)

(Πηγή: https://en.wikipedia.org/wiki/EuroBasket_2001)

Η δε περίφημη επιστολή συγνώμης….δεν ειναι παρα μια ΚΟΙΝΗ ΔΗΛΩΣΗ της Φιμπα και της Μπαρτσελονα!!!



 JOINT STATEMENT BARCELONA BY FIBA

Following discussions between the secretary general of FIBA and FC Barcelona, which had been suggested by the president of THE IOC regarding the conflict opinion which arose after the result of the final of the european championship for mens club in Paris on April 11 1996, the two parties mentioned above made the following comments.

1. FIBA recognised that during the last seconds of the match between Panathinaikos and Barcelona, certain errors in the application and interpritation of the official basketball rules were made by the referees and in particular by officials at the scorers table. However, FIBA believes that these types of errors can only be rectified immediately once they have occured and only on the court itself.

2. FIBA admits that due to the abnormalities of these incidents, FC Barcelona was entitled to appeal to the single judge even though the appeal was then rejected by the single jugde. FIBa hopes, by means of this disclaration to provide FC Barcelona with moral compensation for any prejudice which may have arisen as a result of errors commited which could have had an effect on the final result of the match.

3. Both parties wish to express their utmost respect for the court of arbitration (CAS) and its legal role on a sports level. However, they're also aware of the difficulties which might arise from decisions made outside the world of basketball relating to technical issues. It was also agreed on by both parties that it would be preferable for this type of issues to be solved from within the world of basketball, not with standing that existing legal procedures need to be improved on.

For this reason and following discussions with the secretary general of FIBA, FC Barcelona has decided to withdraw the appeal which was submmited to the CAS on April 29 1996.

4. FIBA and FC Barcelona are convinced that the excellent relationship and close collaboration which has always existed between the two organisations will be maintained and we'll even improve in future, if this is possible.

It has been clearly established that FC Barcelona has disassociated itself from personal attacks made by individuals at the beggining of this controversy.

Munich and Barcelona, May 10th 1996

Σε αυτην η ιδια η Φιμπα παραδεχτηκε οτι «during the last seconds of the match between Panathinaikos and Barcelona, certain errors in the application and interpritation of the official basketball rules were made by the referees and in particular by officials at the scorers table. However, FIBA believes that these types of errors can only be rectified immediately once they have occured and only on the court itself.»

Δλδ οτι υπηρξαν επιβεβαιωμενα λαθη στην εφαρμογη και την κατανοηση των κανονων τα οποια εγιναν στα τελευταια δευτερολεπτα απο τους διαιτητες και την γραμματεια. Τα λαθη αυτα μπορουν να «διορθωθουν» αμεσα μολις συμβαινουν και εντος αγωνιστικου χωρου.

Η λεξη «κλειδι» φυσικα ειναι η γραμματεια (officials at the score table) καθως η γραμματεια ΔΕΝ σφυριζει ουτε φαουλ (απλα τα μετραει), ουτε βηματα, ουτε παραβασεις. Απλα υποδεικνυει αριθμητικα τα φαουλ, δειχνει την επιθεση και ... μετραει τον υπολειπομενο χρονο. Αυτον που «κολλησε» στα αιωνια 4,9 δευτερολεπτα.

Η Φιμπα στην ουσια ενημερωνει την Μπαρτσελονα οτι τα λαθη που συνεβησαν εκεινα τα δευτερολεπτα εγιναν χωρις  προκαταληψη απεναντι της και φυσικα αν εγιναν λαθη εναντιον της υπαρχει η ηθικη αποζημιωση για αυτο. Τα οποια λαθη ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΑΝ ΝΑ ΕΧΟΥΝ επιδραση στο τελικο αποτελεσμα. Το οποιο ειναι αληθεια φυσικα. Υπερ ποιας ομαδας ομως????
(FIBa hopes, by means of this disclaration to provide FC Barcelona with moral compensation for any prejudice which may have arisen as a result of errors commited which could have had an effect on the final result of the match).

Φυσικα αυτο ειναι εν μερει αληθεια καθως υπηρξε μονο ΜΙΑ παραβαση εναντιον της Μπαρτσελονα, το αντικανονικο κοψιμο (το οποιο μεχρι την προηγουμενη σεζον ηταν κανονικοτατο) του Βρανκοβιτς. Ολες οι αλλες παραβασεις ηταν ΥΠΕΡ της ισπανικης ομαδας αλλα για αυτες ΔΕΝ διαμαρτυρηθκε ο Παναθηναικος (φαουλ σε Ντομινικ και Στογιαν, βηματα Μοντερο, κολλημενο χρονομετρο). Οποτε δεν υπηρξε και ΚΟΙΝΗ ΔΗΛΩΣΗ Φιμπα και Παναθηναικου.

Εξαλλου σε μια επιστολη συγνωμμης περιμενεις να δεις τιτλο που θα περιεχει την λεξη «Συγγνωμη» η στα αγγλικα «Αpologise, apologies, sorry» καποια απο αυτες. Ποσες φορες εμφανιζονται αυτες οι λεξεις στην περιφημη επιστολη?

Μα φυσικα...καμμια! Αρα, που ειναι η επιτολη συγγνωμης, θα αναρωτηθειτε? Ε, την ιδια απορια εχουμε ολοι απο το 1996 και επειτα.

Ευχαριστούμε. Όσους είναι στην φώτο, όσους δεν είναι, όσους το σκέφτηκαν, όσους το οραματίστηκαν, όσους το πίστεψαν και όσους το πραγματοποίησαν. 

Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου